tisdag 30 maj 2017

Idag på eftermiddagscirkeln hade vi tema om filmen "Mitt liv som hund"

Mitt liv som hund är en svensk dramafilm som hade biopremiär i Sverige den 12 december 1985, filmen är regisserad av Lasse Hallström. Denna filmen blev Lasse Hallströms stora genombrott efter denna filmen blev han erbjuden flera filmer att regissera och Hallström sägs vara Sveriges kommersiellt mest framgångsrika regissör genom tiderna.
Den är baserad på romanen med samma namn av Reidar Jönsson.
Handlingen i filmen handlar om pojken Ingemar (Anton Glanzelius) har sitt eget sätt att hantera situationer då livet går honom emot. År 1959 tillbringar han sommaren hos sin morbror i Småland, där han bland annat träffar pojkflickan Saga.

Filmen är till stor del inspelad i den lilla bruksorten Åfors, men till viss del även i Kalmar.

Sången som Gunnar och Ingemar ständigt lyssnar på är "Far, jag kan inte få upp min kokosnöt" som sjungs av Povel Ramel.

Filmen vann två Guldbaggar för Bästa film och Bästa manliga huvudroll, som gick till Anton Glanzelius. Filmen var nominerad för två Oscars för Bästa regi och Bästa manus efter förlaga. Den belönades med en Golden Globe Award för bästa utländska film.

Några som skådespelare i filmen

  Anton Glanzelius  –  Ingemar Johansson
  Tomas von Brömssen  –  Gunnar, Ingemars morbror
  Anki Lidén  –  Ingemars mamma
  Melinda Kinnaman  –  Saga
  Kicki Rundgren  –  Ulla, Gunnars fru
  Lennart Hjulström  –  konstnären
  Ing-Marie Carlsson  –  Berit
  Leif Ericsson  –  farbror Sandberg
  Christina Carlwind  –  fru Sandberg
  Ralph Carlsson  –  Harry
  Viveca Dahlén  –  tanten i tvättstugan
  Arnold Alfredsson  –  Mannes farfar
  Fritz Elofsson  –  mäster på glasbruket
  Didrik Gustafsson  –  farbror Arvidsson, Ullas far
  Jan-Philip Hollström  –  Manne, den grönhårige pojken
  Vivi Johansson  –  tant Arvidsson, Ullas mor
  Per Ottosson  –  Tommy
  Magnus Rask  –  Fransson, mannen på taket
  Tony Rex  –  en pojke
  Manfred Serner  –  Erik, Ingemars äldre bror
  Johanna Udéhn  –  Lilla Grodan, flickan i stan
  Susanne Wetterholm  –  Karin, klasskamrat
  Johan Widerberg  –  en pojke i stan
  Reidar Jönsson  –  Lilla Grodans pappa

Vi läste ur från bl.a Algutsboda sockenbok, en berättelse i Algutsbodas sockenbok som handlade om filmen "Mitt liv som hund" tex hur det gick till under filminspelningen och när personer här från våran kommun gick på casting för att få en roll i filmen mm många personer ifrån våran kommun deltog i filmen och de hade endel lite större roller och endel små roller.
samt såg vi en trailer ifrån filmen.

                                               








Vi såg en liten trailer från filmen "Mitt liv som hund"


                                        Vi såg en liten trailer från filmen "Mitt liv som hund"

                                          Vi såg en liten trailer från filmen "Mitt liv som hund"
                                           Vi såg en liten trailer från filmen "Mitt liv som hund"
                                           Vi såg en liten trailer från filmen "Mitt liv som hund"
                                           Vi såg en liten trailer från filmen "Mitt liv som hund"
                                           Vi såg en liten trailer från filmen "Mitt liv som hund"
                                           Vi såg en liten trailer från filmen "Mitt liv som hund"
    Vi såg en liten trailer från filmen "Mitt liv som hund"



Vi avslutade cirkeln med att lyssna på "Far jag får inte upp min kokosnöt" med Povel Ramel
en låt som är med i filmen "Mitt liv som hund"
 
Povel Ramel




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar