onsdag 24 januari 2018

Rallyförarna Ewy Rosqvist & Erik Carlsson "på taket" samt Kyrkeby bränneri har vi pratat om idag

På dagens datum 24 januari 1963 –
Vinner de svenska rallyförarna Erik Carlsson ”på taket” och Ewy Rosqvist-von Korff
herr- respektive damklassen i Monte Carlo-rallyt på samma dag.

Erik Carlsson var en svensk rallyförare. Under den aktiva karriären körde han Saab-bilar,
till en början privat men under större delen som fabriksförare för Saab.
Efter att ha slutat tävla 1970 har han fortsatt som testförare och arbetat i olika PR-sammanhang
för Saab.
Smeknamnet "Carlsson på taket" fick han vid SM-tävlingen "Sörmlandsrundan".
Erik åkte av vägen och bilen rullade över på taket. C-G Hammarlund startade efter honom och såg eländet när han passerade.
Vid den efterföljande kontrollen frågade funktionären efter Carlsson som borde ha kommit. Hammarlund svarade "Vilken Carlsson? Menar du Carlsson på taket?"
I Sveriges enda radiokanal sändes vid den tiden Astrid Lindgrens barnbok, Karlsson på taket, som radiounderhållning på lördagarna. Så namnet "Carlsson på taket" var mycket aktuellt vid denna tid.

Bland de många framgångarna är troligen segrarna
i RAC-rallyt och Monte Carlo-rallyt de mest kända.
Erik har själv nämnt de båda andraplatserna i Spa-Sofia-Liège-rallyt
som de största prestationerna.
Erik flyttade till London i Englad där han även slutade sina dagar.










Ewy Rosqvist-von Korff är en av Sveriges mest framgångsrika rallyförare.
Hon vann ett antal Europamästerskap, liksom damklassen i Midnattssolsrallyt (fyra gånger).
Hennes största framgång är totalseger i Argentinas landsvägs-Grand Prix (Gran Premio) 1962,
då hon hade Ursula Wirth som kartläsare.

Ewy Rosqvists tävlingskunnande ökade snabbt, och hon var efter ett tag
en av Europas bästa kvinnliga förare.
1960 fick hon skriva på kontrakt för Volvo, som fabriksförare.
Två år senare köpte Mercedes över henne, och därmed började det internationella tävlandet på allvar. Hon hade vissa år så mycket som 280 dagar på resa hemifrån.
Hon vann europamästerskapen 1959, 1960 och 1961, det sista delat med Pat Moss.
Hon vann damklassen i Midnattssolsrallyt mellan åren 1959 och 1962.
1962 deltog Ewy Rosqvist framgångsrikt i Argentinas Grand Prix-tävling (Gran Premio de Argentina, som första kvinna), tävlandes i en stor (2 ton tung) Mercedes Benz 220 och med Ursula Wirth som kartläsare. Duon vann alla sex deletapper och slog dessutom nytt tidsrekord från 1961 års 121 km/h till knappt 127 km/h.
Därefter nådde Rosqvist en andra- och en tredjeplats (1963 respektive 1964) i Argentinas GP, liksom seger i 2,5-literklassen i både Monte Carlo-rallyt och på Nürburgring. Hon nådde även framgångar i Akropolisrallyt och Spa-Sofia-Liège-rallyt.
Ewy Rosqvist avslutade tävlandet 1967, efter en karriär utan olyckor, avkörningar eller sönderkörda bilar. Hennes prispokaler och tävlingsbil finns numera utställda på Mercedesmuseet i Stuttgart. På museet arbetade hon i många år som guide och testförare för nya modeller från koncernen.
Hon flyttade sedan tillbaka till Sverige och bor kvar här i Sverige.

















Under fikat ville deltagarna höra på lite låtar så det blev bl.a. av
Thory Bernhards "En gång ska vi åter mötas"

Göingeflickorna "Konvaljens avsked"



Göingeflickorna "Kära mor"

Anita Lindblom "Den stora kärleken"

Sedan fortsatte vi att prata Kyrkeby bränneri ifrån sockenboken I dackebygd.
Förra året hösten 2017 så stod det en ny bränning på Kyrkeby bränneri,
samt att det bildades en arbetsgrupp för att föra kunskapen vidare.
Bränneriet är inte i bruk i vanliga fall men har någon gång ibland öppnats för en bränning samt är det öppet för visning hur det går till på bränneriet.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar